Kto i dlaczego korzysta ze sztancowania?

0
132
Kto i dlaczego korzysta ze sztancowania

Jest to technika umożliwiające wycinanie precyzyjnych kształtów w różnego rodzaju tworzywach. Z usługi korzystają firmy z wielu branż podczas produkcji, chociażby materiałów reklamowych.

Zastosowanie sztancowania

Sztancowanie, inaczej nazywane wykrawaniem, jest metodą o nieograniczonych możliwościach. Dzięki niej powstają m.in. kalendarze, opakowania kartonowe, notesy z otworami i inne materiały reklamowe o oryginalnych kształtach. Co więcej, technika umożliwia produkcję kart okolicznościowych, toreb reklamowych, wizytówek, opakowań spożywczych, pudełek kartonowych i kopert. Istnieją jednak różne modele automatów sztancujących. Wśród nich wyróżniamy również i te, które umożliwiają obróbkę aluminium i blachy, tak by powstały z nich przedmioty o nietypowych kształtach. Niektóre z takich maszyn są na tyle precyzyjne, że umożliwiają wykrawanie arkuszy mających grubość nawet kilku milimetrów.

Z usługi sztancowania korzystają firmy z różnych sektorów, a zajmują się tym m.in. drukarnie cyfrowe. Dzięki wykrawaniu można wyprodukować niedrogie i efektowne materiały promocyjne i dodatkowe narzędzia pracy, takie jak notesy i kalendarze. Szczególnie duże zapotrzebowanie na tę usługę mają firmy zajmujące się produkcją opakowań, książek i produktów biurowych.

Co to jest wykrojnik?

Wykrojnik to podstawowe narzędzie służące do sztancowania. Jego najważniejszą częścią jest wyprofilowane ostrze, które przecina obrabiane podłoże. Drukarz wbija je z dużą siłą np. w tekturę i w ten sposób wycina dany kształt. By czynność przebiegła szybko i nie pozostawiła na materiale strzępów, nóż musi być perfekcyjnie zaostrzony. Co więcej, podczas wykrawania daną powierzchnię można także specjalnie naciskać, by powstały wgniecenia ‒ w ten sposób tworzywo zyskuje oryginalny kształt. Czynności pokrewne do sztancowania to perforowanie i bigowanie. Drukarze często stosują je łącznie z wykrawaniem.

Jakie są rodzaje sztancowania?

Większość produktów potrzebnych do reklamy powstaje podczas wykrawania rotacyjnego. Sztanca rotacyjna posiada ostrza znajdujące się na cylindrze maszyny. Jest to standardowa metoda wykrawania, której używa się do wycinania w tekturze i kartonie. Wiele firm decydujących się na skorzystanie z tej metody korzysta także dodatkowo z możliwości laminowania. Drugim rodzaje wykrawania jest wykrawanie płaskie, używane do produkcji zarówno dużych, jak i małych partii materiału. Ostrza w sztancach płaskich poruszają się z góry na dół.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here