3 najczęstsze problemy początkujących sprzedawców

Zawód sprzedawcy nie cieszy się dobrą sławą, a zupełnie niesłusznie. Skutecznie sprzedać dobry produkt, tak żeby był dopasowany do potrzeb klienta, to wielka sztuka. To również, bardzo opłacalny biznes. Sprzedaż, w jakiejkolwiek formie, może przynieść dobry zarobek. Ludzie niezmiennie kupują i kupują, zawód sprzedawcy nigdy nie odejdzie w świat przeszłości. Zmieniają się tylko sposoby i produkty, które są sprzedawane. Jak to jest zostać sprzedawcą? Z jakimi trudnościami mierzą się początkujący sprzedawcy? Wyróżniliśmy najczęstsze i najpowszechniejsze problemy.

Czy to dobry pomysł?

Tym jednym pytaniem można podsumować wszystkie wątpliwości, z którymi mierzy się młody sprzedawca. Wkraczając na tę drogę, trzeba podejmować wiele decyzji i brać za nie odpowiedzialność. Czy dany produkt/ usługa się przyjmie i będzie się dobrze sprzedawać? Czy postawić na kontakt bezpośredni, czy sprzedaż online? Jak dużo zainwestować w reklamę i jakiego rodzaju? Czy korzystać ze swojej strony www, czy platform sprzedażowych jak Allegro, Olx?

Wątpliwości mogą się pojawić na temat wszystkiego — od własnych kompetencji, kwalifikacji, doświadczenia, po oferowane produkty, współpracowników, kontrahentów. Czy można temu jakoś zaradzić? Nieocenione jest wsparcie i nawiązywanie kontaktów z osobami z branży, a także otwarte mówienie o swoich wątpliwościach. Często uczucie osamotnienia jest złudzeniem i tak naprawdę wiele osób przeszło podobną drogę.

Znalezienie zaufanej hurtowni

Niby można znaleźć je w Internecie, ale w praktyce hurtownie nie są mistrzami marketingu internetowego i nie zawsze jest to łatwe. Niestety, wiele hurtowni posługuje się bardzo prowizorycznymi stronami, a nawet samą wizytówką firmy na Google Maps. Jeżeli uda nam się namierzyć lokalizację i kontakt do dostawców, będziemy musieli poświęcić czas na przeprowadzenie rozmów i nawiązanie relacji. Informacje o tym, w jakim czasie wysyłają zamówienia, czy możliwy jest dropshipping, czy pakowanie odpowiada naszym wartościom najlepiej uzyskać w trakcie rozmowy telefonicznej.

Warto jest również pytać, czy hurtownia oferuje inne usługi, np. hurtownia słodyczy, może również oferować artykuły spożywcze, garmażerkę, a nawet kosmetyki. Czasami informacje o rozszerzeniu usług hurtowni nie dociera do nas, bo nikt nie zakłada, że jesteśmy zainteresowani.

Zbudowanie relacji z klientem

Następnym problemem, z którym borykają się świeżo upieczeni sprzedawcy, jest jednostronna komunikacja z klientem. Jeżeli sprzedawca jest tylko i wyłącznie zainteresowany przedstawieniem zalet danego produktu, nie zbuduje on trwałej relacji. Stereotyp, że sprzedawca musi dużo gadać i świetnie opowiadać o produkcie przyczynia się do zapominania, że klienta trzeba przede wszystkim słuchać. Dobry sprzedawca rozumie, jakie problemy ma klient i jak jego produkt je rozwiązuje. Jest gotowy wysłuchać, okazać współczucie i w odpowiednim momencie podsunąć odpowiednie rozwiązanie.

Inną sztuczką, która pomaga poprawić komunikację z klientem, jest jasne, głośne, a nawet kilkukrotne przedstawienie się. Nasz klient powinien znać nasze imię, wtedy kontakt staje się bardziej spersonalizowany.

Nikogo nie martwiąc, jest to naprawdę niewielka lista, a problemów naprawdę spotkacie więcej. Zawsze jednak pamiętajcie, że wraz z doświadczeniem wszystko stanie się prostsze. Jeszcze nadejdzie ten moment, kiedy będziecie się z takich problemów śmiali.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here