Tworzenie sklepu internetowego

Chociaż są zauważalne różnice między zakładaniem sklepu internetowego i tradycyjnego, to istnieje też wiele podobieństw. Jak pokażemy poniżej, chcąc założyć sklep internetowy będziecie musieli powtórzyć wiele kroków planistycznych i prawnych, które musielibyście podjąć otwierając każdą inną firmę. Jednak gdy nadejdzie czas rozpoczęcia działalności, zobaczycie, jak inny sklep internetowy może być od prowadzenia działalności stacjonarnej. Zobacz jak uruchomić sklep internetowy i zacząć działalność w e-handlu.

Krok 1: Zorientuj się w świecie e-commerce i znajdź swoją niszę

Pierwszym krokiem do założenia sklepu internetowego jest przeprowadzenie niezbędnych badań rynku. Tak jak zakładając inny biznes – na przykład otwierając restaurację przyglądamy się różnym lokalizacjom, typom jedzenia i wystroju. Warto zbadać interesujący nas sektor e-commerce przed podjęciem decyzji dotyczących twojego sklepu. Na przykład, trzeba zastanowić się, co dokładnie ma do zaoferowania twój sklep internetowy. Czy będzie można w nim dokonać zakupu produktów fizycznych czy wyłącznie cyfrowych? Gdzie pozyskasz swoje produkty? Jakich będziesz potrzebował dostawców? Podobnie warto pomyśleć o modelu biznesowym, na którym oparty ma być sklep – będziesz oferować pojedyncze produkty, pakiety, subskrypcje, czy jeszcze coś innego? Dodatkowo, podczas tego procesu będziesz chciał pomyśleć o tym w jaki sposób dostarczysz swoim klientom swoje produkty. Jakie będą twoje koszty początkowe? Czy istnieją przepisy prawne lub regulacje dotyczące twojego produktu, o których musisz pamiętać? Będziesz też chciał przyjrzeć się konkurencji i znaleźć przestrzeń, w której możesz zbudować swoją markę i odnieść sukces w sprzedaży towarów.

Krok 2: Wybierz nazwę firmy i załóż działalność

Kiedy będziesz już miał konkretny pomysł na swój sklep internetowy, następnym krokiem jest wybór nazwy. Jak każdy inny sklep czy biznes, chcesz wybrać unikalną nazwę, która wyróżni cię na tle innych firm w branży e-commerce, a jednocześnie wyraźnie wskazuje, czym twój sklep internetowy się zajmuje. Kiedy już masz nazwę, zarejestruj ją jako nazwę firmy w odpowiednim urzędzie. Jeżeli na początku chcesz prowadzić całe przedsięwzięcie samodzielnie, to jednoosobową działalność można łatwo założyć przez internet. Jednak prowadzenie sklepu to skomplikowana sprawa i być może będziesz chciał zatrudnić pracowników do obsługi magazynu, zamówień i klienta. Być może masz inwestorów, zakładasz firmę wspólnie z innymi osobami, albo chcesz wziąć kredyt na start. Wszystko to może wpływać na formę działalności jaką ostatecznie wybierzesz.

Krok 3: Platforma eCommerce i witryna

Jak dotąd nie różni się to wiele od zakładania każdej innej firmy. Teraz jednak zamiast szukać lokalizacji i przygotowywać się do założenia sklepu stacjonarnego, trzeba zacząć tworzyć stronę internetową i sklep internetowy. Podobnie jak fizyczna witryna sklepowa, witryna internetowa będzie wizytówką sklepu internetowego – jest tym co klienci zobaczą najpierw, a jak wiemy nie ma drugiej szansy na zrobienie pierwszego wrażenia. Tutaj też klient będzie oglądać i zamawiać towary. Utworzenie witryny będzie więc jednym z najważniejszych etapów rozpoczęcia działalności w branży e-commerce. Podczas tworzenia witryny sklepu internetowego warto wziąć pod uwagę kilka różnych kwestii. Najpierw pomyśl o nazwie swojej domeny w sieci, która powinna możliwie ściśle pasować do nazwy Twojego sklepu. Natomiast prawdopodobnie najważniejszą decyzją będzie wybór platformy sprzedaży w sieci. Niezależnie od tego, czy interesuje cię gotowy sklep internetowy, jak na przykład Shopify lub Shoper, czy też oprogramowanie open source, takie jak Magento, wybrana platforma e-commerce będzie podstawą do tworzenia i rozwijania Twojego sklepu internetowego. Oprogramowanie do sprzedaży w Internecie umożliwia zwykle nie tylko utworzenie i uruchomienie sklepu internetowego, ale także dostosowywanie projektu, zarządzanie systemami płatności i zapasami towarów, przyjmowanie i wysyłanie zamówień oraz wiele innych.

Platforma eCommerce

Krok 4: Dostawa zamówień i logistyka

Logistyka sprzedaży w sklepie internetowym to nie taka prosta sprawa. Oprócz problemów z jakimi boryka się każdy sklep – pozyskanie towarów, magazynowanie, zarządzanie produktami w sprzedaży – dochodzi jeszcze problem dostarczenia zamówienia do klienta. Tu przyda się umowa kurierska z kompetentnym i wiarygodnym operatorem logistycznym. Warto tu wziąć pod uwagę kilka kwestii. Po pierwsze, jakie formy dostawy chcesz żeby były dostępne. Brak preferowanych opcji płatności i dostawy jest częstym powodem porzucenia koszyka przez klienta w sklepie internetowym, więc dobrze mieć wiele opcji, ale każda kolejna umowa to kłopot i koszt. W Polsce najpopularniejsze metody dostawy zamówienia to Paczkomat i kurier, więc na początek wystarczy mieć ofercie te dwie usługi. Dla nowych klientów ważne jest także żeby sklep korzystał z oferty rozpoznawalnej dla klientów firmy kurierskiej oraz żeby wysyłała zamówienia za pobraniem (co pomaga w budowaniu zaufania). Sklep oczywiście najbardziej interesuje to ile zapłaci za obsługę dostaw. Możesz również powierzyć całą obsługę logistyczną jednej firmie w ramach usługi Fulfillment. Operator przechowuje wtedy Twoje towary w swoim magazynie, jego pracownicy kompletują zamówienia, a dostarcza je własna sieć dostawców operatora.

Krok 5: Pozyskaj i wystaw produkty

Jeśli zdecydowałeś się na konkretną platformę e-commerce i na ofertę wybranego operatora logistycznego oraz uruchomiłeś stronę Twojego sklepu, to prawie dotarłeś do końca procesu. Możesz teraz przystąpić do zatowarowania Twojego sklepu. W tym momencie musisz pozyskać produkty, które zamierzasz sprzedawać. Zapewne przemyślałeś jak zamierzasz to zrobić już w pierwszym kroku. Teraz możesz wprowadzić plany w czyn. Możesz sam produkować swój towar, kupować go od dystrybutorów lub bezpośrednio od producenta. Ten krok będzie dość złożony, ponieważ będziesz musiał wziąć pod uwagę zapasy, produktów jakie chcesz mieć, a także określić wynikające z tego koszty początkowe. Musisz także przemyśleć sposób wystawienia swoich towarów w swoim sklepie internetowym, biorąc pod uwagę doświadczenie klienta, SEO i przebieg całego procesu zakupowego od pierwszego kontaktu kupującego z produktem, przez jego zakup, aż do momentu, w którym kupujący faktycznie go otrzyma.

Krok 6: Promuj swój sklep internetowy

Teraz, gdy masz już przygotowane do sprzedaży produkty, a witryna twojego sklepu działa, możesz zacząć obsługiwać klientów. Najpierw musisz odpowiednio zareklamować swoje usługi. Jest wiele strategii marketingowych, które możesz wykorzystać – reklamy Google, reklama w mediach społecznościowych, marketing szeptany i wiele innych. Przede wszystkim trzeba zoptymalizować witrynę sklepu pod kątem SEO i skorzystać z wszelkich narzędzi marketingowych, dostępnych w ramach wybranej przez ciebie platformy sprzedaży on-line. Gdy Twój sklep już ruszy i zaczniesz sprzedawać swoje produkty, musisz kontrolować, które strategie marketingowe się sprawdzają, a które nie – zwłaszcza jeśli wydajesz na nie pieniądze. Z czasem będziesz w stanie dostosowywać i zmieniać strategię marketingową, aby znaleźć takie rozwiązania, które sprawdzą się najlepiej w Twojej firmie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here