Audyt UX

Przedsiębiorcy stale ulepszają swoje serwisy oraz reklamują je w sieci za pomocą najpopularniejszych sposobów promocyjnych typu pozycjonowanie, kampanie w Google Ads czy też marketing w mediach społecznościowych. Dodatkowo regularnie rozbudowują swoją ofertę, aby klienci mogli wybierać spośród najbardziej praktycznych, dostępnych rozwiązań. Biorąc pod uwagę dynamikę zmienności trendów w szeroko pojętej branży e-commerce oraz innych dziedzinach, gdzie ważna jest sprzedaż, warto postawić na audyt użyteczności wskazujący plusy i minusy wybranych serwisów. Właśnie o tym napiszemy w dzisiejszym artykule. Podpowiemy, czym jest audyt UX, a także, kiedy i dlaczego warto go przeprowadzić. Miłej lektury!

Audyt UX – co to jest?

Audyt UX to profesjonalna analiza strony internetowej pod kątem wad i zalet, zgodności z oczekiwaniami, preferencjami, a także przyzwyczajeniami jej użytkowników. Dzięki temu można realnie ocenić użyteczność danego serwisu oraz wskazać, co warto zmienić, żeby korzystanie z niego powodowało wzrost satysfakcji internautów. 

Audyt użyteczności skutkuje często zwiększeniem współczynnika konwersji (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi, pobrania pdf-a, rezerwacji szkolenia czy też odbioru darmowego e-booka) i zmniejszeniem wskaźnika odrzuceń (tzw. bounce rate), maksymalizując dodatkowo liczbę sfinalizowanych transakcji.

Audyt użyteczności

Kto powinien zainwestować w audyt UX strony lub sklepu internetowego?

Audyt UX sklepu internetowego lub strony www jest rekomendowany przede wszystkim przedsiębiorcom działającym w szeroko pojętej branży e-commerce, lub właścicielom mało-, średnio rozbudowanym lub bardzo złożonych serwisów, którym zależy na podniesieniu sprzedaży w ciągu kolejnych kilku miesięcy.

Kiedy warto przeprowadzić UX audyt? – 3 kluczowe momenty 

UX audyt rekomendujemy przeprowadzić, gdy Twoja strona nie jest odpowiednia, patrząc na aktualne standardy jakościowe serwisów www. Warto również się nad nim zastanowić, jeśli klienci skarżą się na zbyt duże skomplikowanie strony oraz spadki sprzedaży (nawet pomimo dużego ruchu na stronie).

1) Strona odbiegająca od aktualnych standardów jakościowych

Wraz z rozwojem internetu oraz możliwości sprzętowych, warto aktualizować swoją stronę www. Najlepiej co miesiąc wprowadzać drobne aktualizacje, a co roku gruntownie przebudowywać poszczególne funkcjonalności, dostosowując serwis do obecnych wytycznych pod kątem użyteczności. W innym przypadku Twoja strona będzie odbierana jako zacofana – wówczas trudno liczyć na nowych klientów.

2) Zbyt duże skomplikowanie serwisu

Serwis może być na czasie”, jednak gdy korzystanie z niego okaże się zbyt skomplikowane, internauci zwiększą jedynie współczynnik odrzuceń, nie dokonując pożądanej czynności odpowiadającej za maksymalizację konwersji. W zależności od budowy konkretnego serwisu jest to często kwestia nietypowych rozwiązań nawigacyjnych lub dostarczania klientom zbyt wielu informacji w jednym miejscu.

3) Spadki sprzedaży nawet pomimo dużego ruchu na stronie

Przyczyn spadków sprzedaży może być oczywiście wiele, zaczynając od okresowości proponowanej oferty, przez sposoby prowadzenia kampanii marketingowych, a nawet cykl życia Twojego produktu lub usługi. Bazuje to także na kondycji gospodarki, wpływie konkurencji na Twoją firmę oraz aktualnych zmianach w branży SEO/SEM. 

Aby kompleksowo zweryfikować przyczynę niepowodzeń, należy zainwestować w profesjonalny audyt strony internetowej UX, bowiem istnieje duża szansa na to, że nie wziąłeś pod uwagę oczekiwań klientów odnośnie wyglądu i działania strony. Być może konkurencja wdrożyła innowacyjne rozwiązania dot. dostaw lub płatności, a Ty jeszcze tego nie oferujesz.

Audyt UX strony internetowej – czy to się w ogóle opłaca?

Według CEO firmy IBM każdy dolar zainwestowany w poprawę czynników mających związek z UX (ang. User Experience) zwraca się od $10 do $100. Słowa te zostały wypowiedziane w latach 60-tych, jednak aktualnie ma nadal taką samą wartość – inwestując w poprawę użyteczności swojego serwisu, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że zyskasz, gdy wdrożysz niezbędne zmiany rekomendowane przez specjalistów.

Firmy zaczęły interesować się audytem użyteczności już kilka lat temu. Na przestrzeni czasu raporty UX wspierały nie tylko największe sklepy e-commerce, ale także mniejsze serwisy – wdrożenie proponowanych zmian przez specjalistów pozwalało uzyskać satysfakcjonujący stopień konwersji zakupowej, a także zwiększyć przejrzystość oraz użyteczność serwisu, upraszczając dodatkowo jego nawigację – aby użytkownicy mogli poruszać się po danej stronie www znacznie bardziej komfortowo niż dotychczas.

Audyt UX strony internetowej

Dlaczego warto przeprowadzić audyt użyteczności strony – podsumowanie

Audyt użyteczności strony pozwoli sprzedawać więcej, zmaksymalizować ruch na stronie, a  dodatkowo poprawić jej funkcjonalność. Dzięki temu zmniejszy się współczynnik odrzuceń oraz liczba niesfinalizowanych koszyków. Warto również wspomnieć, iż kompleksowy i metodyczny audyt pozwala zwiększyć liczbę stałych, a także zdecydowanych klientów, którzy zasilą budżet operacyjny Twojego przedsiębiorstwa.

W przygotowaniu artykułu pomógł Artur Kruk z serwisu ARTNOVA. Serwis ARTNOVA specjalizuje się audytami UX już od ponad 20 lat. Dziękujemy za przeczytanie artykułu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here