Podpis elektroniczny – co to jest i kiedy go używać?

0
113
Podpis elektroniczny - co to jest i kiedy go używać

Podpis elektroniczny to narzędzie, które w myśl jego twórców ma ułatwić kontakty z urzędami i innymi instytucjami, nie tylko państwowymi. Dzięki jego zastosowaniu możliwe jest identyfikowanie podmiotów, które wysyłają dokumenty poprzez drogę elektroniczną. Czym jest ów podpis? Jak można go otrzymać i jakie są jego rodzaje?

Co to jest podpis elektroniczny?

Podpis elektroniczny to narzędzie, które łączy w sobie wiele danych użytkownika w formie elektronicznej, a także innych, które pozwalają na jego identyfikację. Wymogiem bezpieczeństwa jest to, aby był on przypisany tylko i wyłącznie do jednej osoby.

Ponadto drugą kwestią bezpieczeństwa jest korzystanie z zaufanych urządzeń, które są używane tylko przez osobą, która składa podpis. Dodatkowo podpis musi być powiązany z danymi, których jakakolwiek zmiana będzie szybko rozpoznawalna.

Jakie są rodzaje podpisu?

Do dyspozycji osób, które chcą zacząć korzystać z takiej formy podpisu dokumentów, zostały wydzielone dwa rodzaje. Różnią się jakością zabezpieczeń i tym czy posiadają certyfikat, czy też nie.

Pierwszym z nich jest zwykły podpis elektroniczny, który nie posiada poświadczenia certyfikowanego. Najczęściej używany jest podczas wymiany wiadomości e-mail. Jest to dosyć powszechne rozwiązanie, jednak nie jest gwarantem bezpieczeństwa.

Drugim natomiast jest bezpieczny podpis elektroniczny. Jego głównymi zaletami jest wysokie bezpieczeństwo oraz certyfikat kwalifikowany. Z takiego rozwiązania najczęściej korzystają instytucje państwowe oraz firmy, które wysyłają ważne dokumenty. Przykładem może być choćby złożenie deklaracji podatkowej.

Warto dodać, że wszystkie podpisy mają taką samą moc, jak te złożone własnoręcznie, a więc dokumenty są równie ważne. Ponadto bezpieczny rodzaj podpisu podlega pod Narodowe Centrum Certyfikacji.

Gdzie można wyrobić podpis?

Pierwszy rodzaj podpisu jest darmowy. Natomiast drugi już nie. Jednak może je wyrobić w kilku miejscach:

  • Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych
  • Krajowej Izbie Rozliczeniowej
  • Enigma S.O.I.

W wyżej wymienionych miejscach podpisywana jest umowa i sprawdzana prawidłowość danych. Dodatkowo otrzymuje się narzędzia, które umożliwią wykorzystanie podpisu elektronicznego. Do takich narzędzi należy karta kryptograficzna z tokenem lub czytnikiem oraz oprogramowanie umożliwiające nawiązanie połączenia karty z komputerem.

Bezpieczny podpis składa się poprzez polecenie tego komputerowi przy pomocy otrzymanego programu, który szyfrowany jest prywatnym kluczem. Taki dokument jest odpowiednio zabezpieczony i gotowy do wysłania.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here